And the Oscar goes to…Jeep!
Posłuchajcie tej historii.
18 lutego 1941 r. rodzi się medialnie nowa epoka motoryzacyjna, epoka samochodu terenowego. Tego dnia wyprodukowany przez firmę Willis prototypowy model dla amerykańskiej armii nazwany „Jeep” (od angielskich słów General Purpose – „pojazd ogólnego przeznaczenia”) wjeżdża w świetle fleszy i kamer na schody waszyngtońskiego Kapitolu. Wyobraźcie sobie tę scenę – profesjonalny pokaz prasowy na początku lat 40. XX wieku! Prototyp zostaje zaakceptowany przez wojskowy urząd zamówień, do końca wojny powstaje ponad 600 tys. tych pojazdów, rozsławiając na świecie nazwę „Jeep” i na stałe wiążąc ją z określeniem samochodów z napędem na 4 koła.
img
Jest rok 2016.
Firma Jeep, stanowiąca część koncernu Fiat Chrysler Automobiles, stała się najszybciej rozwijającą się marką samochodową w Europie. Jeep, jako jedyna amerykańska marka na tym kontynencie odnotowuje wzrosty sprzedaży przez 5. rok z rzędu, a sprzedaż w I kwartale 2016 r. porównaniu do poprzedniego roku wzrosła o ponad 20%. W 2015 roku w Europie Amerykanie sprzedali 88 200 samochodów. Wynik ten oznacza wzrost aż o 113% w porównaniu z rokiem 2014. W tym samym okresie przychody firmy zwiększyły się o 132,2%. Jak duży skok wykonała marka najlepiej pokazuje sytuacja na Wyspach Brytyjskich - tam w 2015 roku Jeep sprzedał więcej aut niż przez poprzednie cztery lata łącznie (2011-2014). Inny wielki europejski rynek, Francja, może pochwalić się wzrostem w 2015 roku w wysokości 208,5% w porównaniu do 2014 r. To był dobry kontekst do świętowania także - w 2016 roku - 75. lecia powstania marki.
W tym miejscu możecie zapytać o przyczynę tego sukcesu. I z pewnością nie zaskoczy Was odpowiedź, że za wszystkim stoi fenomenalnie przygotowany marketing. A wydarzenie z 18 lutego 1941 r. było zaczynem procesu, który stworzył legendę. Historię przez duże „H”. „Historię, która opowie mi Twoja marka”. Oto najtrudniejsza rzecz do osiągnięcia w marketingu i takie jest credo najwybitniejszych brandów na świecie.
Kiedy wejdziecie na stronę internetową jeep.pl, aby zapoznać się z kampanią reklamową modeli Jeepa opracowanych na 75. lecie firmy, widoczną na najbardziej poczytnych portalach w Polsce (http://www.jeep.pl/75th_anniversary/index.html) odkryjecie, że jest ona promowana zasięgową kampanią zintegrowaną, ze strategicznym naciskiem położonym na content i PR. Uświadomicie sobie, że tym podejściem Jeep wyprzedził o kilka długości całą konkurencję. Każdemu fanowi marketingu może zakręcić się łza radości nad taką wirtuozerią komunikacji. Można to porównać ze wzruszeniem melomana przeżywającego sonatę Bacha odgrywaną w Operze Wiedeńskiej. Jednocześnie można tylko zapłakać z żalu nad innymi markami, które – dysponując tak samo znaczącymi środkami – tracą potencjał, sprzedaż i dziesiątki tysięcy potencjalnych klientów na źle zaplanowane, przemyślane i czasami całkowicie bezsensowne kampanie marketingowe.
Do przykładów takich kampanii motoryzacyjnych wrócimy jeszcze w kolejnych odcinkach naszego bloga.
W kolejnym kroku chciałbym przybliżyć Wam dwie rewelacyjne reklamy Jeepa, które w moim odczuciu należałoby uhonorować dowolnym najwyższym odznaczeniem naszej branży.
1. „Lion’s Back” – prezentacja modeli Jeep na górze Moab w amerykańskim stanie Utah:
2. „Renegades” – film tworzący kategorię dla nowego modelu marki, Jeepa Renegade:
Takie działania pozostają nie tylko w pamięci klientów i historii, ale decydują o nowym życiu marek. Kto nie rozumie potencjału i mocy marketingu, ten pogrzebał już swoje szanse w nowoczesnej gospodarce rynkowej. Pokażcie przykład tego tekstu wszystkim prezesom firm, którzy twierdzą, że „samochody sprzedają się same”. Jesteśmy w stanie wymienić 10 firm, które kierując się tą zasadą straciły swoje miejsce na rynku. A Wam polecam cieszyć się kampanią Jeepa i jeśli planujecie zakup samochodu terenowego lub SUV-a, sprawdzić, co kryje się za 75 latami istnienia tej amerykańskiej legendy.