Dzisiejszym wpisem chcę rozpocząć serię krótkich analiz działań
marketingowo-PR-owych firm działających na polskim rynku
w różnych branżach, interesujących z punktu widzenia zarówno
klientów końcowych, jak i klientów biznesowych. Syntezy te mają
w zamierzeniu przybliżyć kluczowe cechy działań komunikacyjnych
opisywanych przedsiębiorstw, jak i zaprezentować ramowe „mapy
ocen”, które stosujemy w działaniach consultingowych i doradczych
agencji New Marketing Consulting. Takie raporty są bardzo często nieocenionym
i pożytecznym źródłem informacji zarówno dla marketerów, jak
i w wielu przypadkach, dla zarządów organizacji. Z punktu widzenia
pragmatyki biznesowej nowoczesnych przedsiębiorstw, zewnętrzny
audyt aktywności, na które przeznacza się kilka procent rocznych
obrotów firm (w przypadku nawet średnich firm mówimy o kwotach
kilku lub kilkunastu milionów złotych!) może stać się inwestycją
wyjątkowo opłacalną i przynoszącą najszybszy zwrot zainwestowanych
środków. Dzięki zewnętrznej i obiektywnej mapie ocen, profesjonalny
audyt marketingowy przynosi korzyści, które pozwalają zarówno
ocenić jakość i skuteczność aktualnej komunikacji zewnętrznej,
dodatkowo oferując rekomendacje i opcje działań do ulepszenia tych
aktywności oraz optymalizacji budżetów kierowanych na marketing
i PR. Wspomniany cykl tekstów rozpoczynam dzisiaj od krótkich
i bardzo ramowych refleksji odnoszących się do jednej
z najbardziej istotnych dla branży reklamowej gałęzi przemysłu,
tj. sektora samochodowego. Opierając się na statystykach sprzedaży,
przytoczyliśmy poniżej 10 najbardziej popularnych marek
motoryzacyjnych w Polsce (ranking odnosi się do ilości sprzedanych
nowych samochodów w 2015 r.). W następnym kroku przygotujemy
tabelę ocen dla działań marketingowych tych marek, w oparciu
o strony internetowe, oceniając opisane na nich akcje/kampanie
marketingowe, działania zintegrowane oraz analizując dynamikę
i kreatywność komunikacji. Dla porządku oceny przyjęliśmy „szkolną”
skalę od 1 do 6 dla każdej z tych kategorii oraz oceny zbiorczej.
Zapraszam do lektury!
Statystyki sprzedaży nowych samochodów w Polsce – 2015 r.
1. Skoda
2. VW
3. Toyota
4. Opel
5. Ford
6. Renault
7. Fiat
8. Kia
9. Hyundai
10. Peugeot
Lider polskiego rynku sprzedaży samochodów pozytywnie punktuje we
wszystkich wspomnianych obszarach.
Zdecydowanie przemawia do nas spójny z wizerunkiem marki, logicznie uporządkowany i przyjazny dla
użytkownika interfejs strony internetowej. Pozytywnie oceniamy jakość aktualizacji informacji na
stronie www.
Działania PR są poprawnie włączone w linie aktywności marketingowych. Akcje i kampanie marketingowe
realizowane poprawnie w kilku kanałach komunikacji. Dynamika komunikacji – duży „+” za akcję
„Najmłodsi
testują nowe pokolenie Skody”. Ponadto, Skoda promuje także jeden z najlepszych blogów
motoryzacyjnych na
rynku dedykowany jednej marce. Brawo!
Ogólna ocena:
6 (celujący).
Wicelider naszego rankingu sprzedaży traci niestety na
przejrzystości strony www, która nie jest wzorem
przyjazności dla klienta zainteresowanego produktami tej marki. Ze zdziwieniem odnotowaliśmy też
mechanizmy inboundowe, włączające się w kilka sekund po wejściu na stronę (zdecydowanie powinny one
być
kwalifikowane po dłuższym czasie). W komunikacji brakuje nowości, informacji o kampaniach i
dynamiki
modelowej (najnowszy model Volkswagena, Tiguan, został „ukryty” wśród innych ikon na dole strony).
Sytuację
ratuje tu z pewnością rozwinięta aktywność GDN, lecz strona pozostawia duży niedosyt. Daleko za
Skodą
pozostaje centrum prasowe Volkswagena – w publikacjach o aktualnościach widnieją teksty sprzed 2
miesięcy!
Brakuje też jaskrawo strategicznej myśli przewodniej w marketingu marki – co chcemy osiągnąć, czym
chcemy
zdobyć klienta? Być może Volkswagen przyzwyczaił się do stale wysokich wskaźników percepcji marki
i lojalności klientów na polskim rynku, jednak jest to okoliczność zewnętrzna i jako taka nie może
wpłynąć na
naszą ocenę.
Ogólna ocena:
3 (dostateczny).
Już od dłuższego czasu Toyota pracuje na swój wizerunek lidera
marketingu zasięgowego w Polsce i nasza analiza
potwierdza to przekonanie. Znakomicie przemyślana i zorganizowana strona internetowa, wyraźna
koncentracja
(ukłon w stronę klientów!) na rynku polskim. Dobrze zorganizowane kampanie modelowe (modele RAV 4
Hybrid
i Hilux), efektywnie zorganizowane działania sponsoringowe. Jedyny niedosyt pozostawia dział PR
Toyoty –
informacje o aktualnościach mogłyby być zredagowane lepiej i są pozbawione czytelnego kalendarza.
Brakuje mi
też działań PR zintegrowanych z marketingiem, obecnie dział PR pełni funkcję biura prasowego. To
można zrobić
lepiej.
Ogólna ocena:
5 (bardzo dobra).
Od pierwszej chwili na stronie www otacza nas atmosfera
piłkarskiego święta, co oznacza, że marka sprawnie
wykorzystała aktualny kalendarz – zdecydowany „+” dla Opla. Strona www jest zorganizowana
poprawnie,
chociaż brakuje jej komponentu aktualności, zwłaszcza w kontekście polskiego rynku. Flagowy program
Akademii Jazdy Opel został ukryty w którymś z sub-menu i jak wydaje się, nie ma wiele entuzjazmu do
jego
promowania (a szkoda). Brakuje także nowych kampanii i inicjatyw. Pozostaje wizerunek marki
poprawnej, lecz
nieporywającej, bardziej pasywnej niż chcącej podbić rynek. Jest jeszcze wiele do zrobienia dla
Opla!
Ogólna ocena:
3 (dostateczna).
Ford stawia w swojej ofercie modelowej na nowości techniczne i
jego strona powtarza ten zabieg, zawierając
interesujące animacje i efekty kreatywne. Nie można nic zarzucić też logice i uporządkowaniu strony
– jedynym
szczegółem, który wzbudził nasze duże zdziwienie był formularz zatytułowany „Informuj o nowościach”
– nie
brzmi to zręcznie w języku polskim. Ford prawidłowo konstruuje działania skierowane do klientów
indywidualnych i biznesowych. Odnotowujemy wysoką aktywność na mediach społecznościowych (FB), lecz
dlaczego brakuje np. PR-owego rozwinięcia tak interesującego tematu jak udział firmy w Rajdzie
Polski? Ford ma
zdecydowanie duży potencjał do dalszego wykorzystania na naszym rynku.
Widoczny na stronie internetowej wizerunek firmy budzi
jednoznacznie pozytywne skojarzenia. Renault postawił
na dynamiczną interakcję z użytkownikami i jest to znaczącą wartością dodaną marketingu marki.
Wysoko
oceniamy schematy menu i znaczącą ilość assetów ATL, promujących nowości firmy. Z uznaniem
odnotowujemy
działania zintegrowane realizowane w Polsce i prawidłowo realizowany w tym obszarze komponent PR.
Nie
mamy zastrzeżeń do wyboru kanałów komunikacji, pozytywnie oceniamy wykorzystanie ambasadorów brandu
i działania CSR. Plus sprawnie działający marketing szeptany. Gdyby nie brak mechanizmów
inboundowych,
Renault uzyskałoby ocenę najwyższą.
Ogólna ocena:
5 (bardzo dobra).
Fiat, znany z gigantycznego sukcesu (marketingu i sprzedaży)
modelu „500” i jego mutacji udowadnia, że
samochody tańszego segmentu mogą mieć kreatywny i dobrze zorganizowany marketing (w przeciwieństwie
np. do bardzo słabo funkcjonującej pod tym względem Dacii). Strona jednoznacznie udowadnia, że mamy
do
czynienia z producentem aktywnie aspirującym do liderskiej pozycji na rynku. Właściwie wskazane
nowości,
bardzo skuteczny inbound, skutecznie prowadzony PR zintegrowany i fakt, że w działaniach
społecznościowych
pracują bez wątpienia fani marki – te elementy składają się na naszą pozytywną ocenę dla Fiata. Tym
bardziej
należy docenić niełatwe dla marketingu wyzwanie promocji produktów w segmencie,
w którym trudno jest wzbudzić emocje klientów. I brak tych emocji, wraz z podeszłym wiekiem modelu
„500”,
stanowią jedyną poważniejszą słabość w tej komunikacji…
Kia kontynuuje dobrą passę zarówno sukcesów sprzedażowych, jak i
komunikacji marketingowej na polskim
rynku. Czytelna i profesjonalna strona internetowa promuje aktualne nowości firmy, pozytywnie
aktywizując jej
społeczności („Świat Kia”). Pozytywnie oceniamy liczbę inicjatyw skupionych wokół marki, łącznie z
tak
interesującym pomysłem jak członkostwo w klubie survivalowym dla klientów modeli SUV! Przy dość
statycznym
i nieprzesadnie aktywnym PR-rze, wysoko oceniamy udane pozycjonowanie marki wobec bliźniaczego, a
wyżej
pozycjonowanego Hyundaia. O tym, że sztuka ta nie musi się udawać, świadczy chociaż nietrafiona
naszym
zdaniem strategia Forda wobec submarki Vignale. Duży plus dla Kia.
Jak wspomniałem w powyższym punkcie, Hyundai i Kia są przykładem
wzorcowego niemal spozycjonowania
dwóch bliźniaczych marek, które nie kanibalizują rynku, lecz poszerzają go w swoich kategoriach! O
tym, że
Hyundai to także wyższa marketingowo liga niż nieco „uboższy” koreański kuzyn, świadczy też strona
internetowa i komunikacja zewnętrzna marki. W każdym obszarze i elemencie jesteśmy tutaj „o oczko”
wyżej niż
w Kii, a wdrożone mechanizmy działają niemal perfekcyjnie. Hyundai bardzo dobrze poradził sobie
z komunikacyjnym lewarowaniem Euro 2016 (będąc oficjalnym partnerem tego wydarzenia) i aktywnie
działa
w obszarze sponsoringu sportu na polskim rynku (Tour de Pologne), co należy ocenić jednoznacznie
pozytywnie.
Wysoko oceniamy jakość i responsywność komunikacji w mediach społecznościowych oraz działania PR.
Jedynym mankamentem, który naruszył nieco idealny obraz marketingu Hyundaia, był…niedziałający link
do
zapisu do newslettera – to warto poprawić!
Ogólna ocena:
5 (bardzo dobra).
Zapoznając się z komunikacyjnym obliczem marki Peugeot, miałem
ambiwalentne odczucia, które nazwałbym
wrażeniem „straconych szans”. Porządnie zrobiona i prezentująca nowoczesne assety strona
internetowa ginie
pośród pasywnego marketingu, w którym nie widać nie tylko wizji, ale i wiary w sukces w tę markę.
Zupełnie
niewidoczny jest PR (a jak można przypuszczać, Peugeot Polska dysponuje tu stosownymi zasobami!) –
najnowsze komunikaty w aktualnościach dotyczą informacji sprzed 3 miesięcy. Peugeot ma z pewnością
kilka
interesujących modeli i oryginalne akcje, jak wycenianie napraw serwisowych bezpośrednio ze strony
www!
Jednak ogólne wrażenie jest bardzo zbliżone jak w marce Opel – brakuje pomysłu, wizji, charyzmy;
dynamiki, aby
wprowadzić marketing marki na „szybszą ścieżkę rozwoju”. Aktualnie jest to podejście traconej
szansy
i zostało to odzwierciedlone w naszej ocenie.
Ogólna ocena:
3 (dostateczna).
Krótka analiza 10 najpopularniejszych firm samochodowych
w Polsce pod względem liczby sprzedaży nowych egzemplarzy,
przyniosła kilka interesujących, kluczowych wniosków. Po pierwsze,
nigdzie nie spotkaliśmy niestandardowo lub rażąco niskiej jakości
komunikacji. Nawet w przypadku najgorzej performujących pod tym
względem ocenianych firm (Opel, Volkswagen i Peugeot), centrale
utrzymują w korporacyjnych „ryzach” dostateczne reżimy i standardy
aktywności tych marek. Także średnia ocena z całości analizy – 4,2,
wskazuje, że mamy do czynienia z rzetelną, sprawdzoną komunikacją,
nad którą (przynajmniej na poziomie centralnym) pracują
profesjonaliści. Największą niespodzianką analizy była firma
Volkswagen, po której spodziewaliśmy się efektu „wow”, zważywszy na
pozycję wicelidera sprzedaży polskiego rynku i tradycyjnie wysokiej
opinii polskich klientów o tej marce. Na podium znalazły się znakomite
działania marketingowe Toyoty, Renault i Hyundaia, a bezsprzecznym
liderem rankingu zostaje Skoda, z jedyną oceną „6” z całej dziesiątki.
Przytaczam obok tabelę uzupełnioną o te oceny. Nazwy marek
oznaczyliśmy dodatkowo kolorami – w sytuacji, jeśli oceny w obu
kolumnach pokrywają się – kolorem niebieskim; jeśli marketing został
oceniony wyżej niż miejsce w rankingu sprzedaży, kolorem zielonym;
jeśli niżej – czerwonym. Pozostaje nam teraz czekać, aby marki
pozycjonowane marketingowo wyżej niż ich aktualna sprzedaż,
przesuwały się w górę także w tej kategorii, zgodnie z ich ocenionym
potencjałem .