Marketing z kalendarza
W związku z rozpoczynającymi się i – w wielu przypadkach – zaawansowanymi pracami sektora przedsiębiorstw nad planami na rok 2017 (niedawny tekst poświęcony strategiom marketingowym polecamy Waszej lekturze tutaj), dzisiejszy odcinek bloga chcemy tutaj poświęcić przykładom dobrych kampanii zbudowanych wokół wybranych punktów kalendarza. W zdecydowanej większości są nimi działania skierowane do klienta końcowego, nie brakuje jednak akcji komunikacyjnych o charakterze wykraczającym poza ścisły marketing. Wybraliśmy 9 wydarzeń, mających swoje stałe miejsce w roku kalendarzowych. Także i Wy możecie wykorzystać te daty w praktyce Waszych przedsiębiorstw, pamiętając, że każdorazowo stają się one potężnym lewarem Waszej komunikacji. Wśród tych wydarzeń znajdują się takie, których wykorzystanie marketingowe doskonale znacie, jak i te, które mogą stanowić pewną niespodziankę.
1. Dzień Babci i Dziadka (styczeń)
Interesującym przykładem wykorzystania motywu relacji dziadków z wnukami była akcja społecznościowa firmy Johnson’s Baby, zrealizowana prze z tę firmę w Indiach w 2014 r. Kluczowym celem kampanii, przeznaczonej dla mam dzieci w wieku do 10 lat, było zwiększenie świadomości profilu firmy jako aktywizatora relacji pomiędzy tymi pokoleniami. Hasło kampanii „Podziękujcie Waszym dziadkom” stanowiło oczywistą wartość dodaną wobec standardowych komunikatów marketingowych firm oferujących swoje produkty dla rodzin, a formuła działań i bogaty content (filmy wideo, aktywne wykorzystanie SM) przyniosły zwiększone zainteresowanie tą formą komunikacji ze strony Johnson’s Baby. Film promujący kampanię uzyskał ponad 250 tys. polubień na Facebooku w zaledwie 7 dni, co więcej, dzięki sukcesowi akcji, wyemitowała go ogólnokrajowa telewizja indyjska, NDTV. Kampanię przesłano i oceniono na Twitterze ponad 70 tys. razy, a firma zlecająca kampanię znacząco wzmocniła swój prospołeczny i prorodzinny wizerunek w zakładanej grupie docelowej.
img
2. Walentynki (luty)
Walentynki. To właściwie już synonim komercjalizacji i „święta laickiego”, data, która po Świętach Bożego Narodzenia jest najbardziej intensywnie wykorzystywanym marketingowo i sprzedażowo wydarzeniem w ciągu roku. Trudno także wynaleźć na Walentynki coś odkrywczego i oryginalnego, aby wyjść poza sztampę promocji, bukietów, pakietów hotelowych i restauracyjnych oraz wiele pochodnych tej sztampy.
Tymczasem oryginalnym pomysłem zabłysnął amerykański oddział firmy Ford. W walentynkowej akcji promocyjnej z 2015 r. kultowy sportowy model ten firmy, Ford Mustang, posłużył za kanwę niecodziennej „randki w ciemno”, w której przypadkowo zaproszonym mężczyznom przejażdżkę proponowała atrakcyjna blondynka. Samo to nie byłoby niczym zbyt oryginalnym, gdyby nie fakt, że była ona profesjonalnym kierowcą torowym i w pewnym momencie zaczynała korzystać z pełnych możliwości kilkusetkonnego Mustanga…. Miny jej pasażerów stawały się bezcenne – musicie to koniecznie zobaczyć na filmie, który uzyskał do tej pory na Youtubie niemal 14 mln wyświetleń:
3. Dzień Kobiet (marzec)
Dzień Kobiet to w Polsce święto nadal w wielu odsłonach kojarzące się z, określmy to jako, „minionym systemem”. Niemniej nabiera ono także na naszym rynku nowej dynamiki wizerunkowej, przekładającej się na promocje i komunikacje kierowane do „tej piękniejszej” grupy docelowej.
W dzisiejszym tekście przytaczamy Wam przykład inteligentnej, zgrabnej i bystrej akcji światowego giganta, Google. Z okazji Dnia Kobiet (2016), Google opublikował na Youtubie film, w którym kobiety i dziewczęta z całego świata kończą zdanie zaczynające się od słów: „Pewnego dnia będę….” („One day I will”). Doceniamy pomysł, profesjonalne wykonanie oraz oddźwięk, jaki akcja wywołała na całym świecie. Zapraszam Was też do obejrzenia tego filmu:
4. Prima Aprilis (kwiecień)
Następującym w kalendarzu bezpośrednio po Święcie Kobiet wydarzeniem jest 1 kwietnia, znany powszechnie jako Prima Aprilis. Dla naszej analizy jest to data ciekawa, ale i nie pozbawiona zagrożeń. Dzień żartów, ale i śmieszności. Jak w tej sytuacji zaprogramować działania marketingowe lub PR, aby podkreślić zalety naszej marki, ale i nie popaść w zagrożenie braku powagi lub wykrzywienia wizerunku? Zobaczcie, jak świetnie zrobiła to firma NIKE w 2014 roku. Z okazji 1 kwietnia NIKE ogłosiła wtedy… rozpoczęcie 5-letniej strategicznej współpracy z NASA nad przygotowywaniem ubrań kosmicznych dla astronautów udających się na załogową misję na Księżyc. Próbkę takiego stroju zobaczycie poniżej, a cała akcja zintegrowana przyniosła firmie znakomite efekty w obu kanałach komunikacji – marketingu i PR.
img
5. Dzień Matki (maj)
W drugą niedzielę maja w większości krajów świata obchodzony jest Dzień Matki (w Polsce przypada on na 26. dzień tego miesiąca). Aby ocenić potencjał marketingowy tego dnia, wystarczy wspomnieć, że na rynku w USA plasuje się on w kategorii wydatków tylko za Świętami Bożonarodzeniowymi i Dniem Św. Walentego. W liczbach bezwzględnych, to ponad 21 mld dolarów wydanych tego dnia przez konsumentów na wszelkie prezenty, zakupy i usługi. Bo jak niewiele jest przecież kobiet, które nie są, nie były lub nie zostaną kiedyś matkami? Błyskotliwie Dzień Matki do promocji własnych usług wykorzystały amerykańskie linie lotnicze, JetBlue. Tego dnia, w tym roku, wszyscy pasażerowie, których małe dzieci zapłakały podczas podróży z Nowego Jorku do Kalifornii, otrzymali... 25% zniżki na kolejny lot tymi liniami. Zobaczcie przygotowany z tej okazji film, który zebrał na YouTube 655 tys. wyświetleń w ciągu pierwszych 3 dni trwania akcji ora z dotarł do 2-milionowej grupy internautów w takim samym czasie 72 godzin:
6. Dzień Ojca (czerwiec)
Kolejnym chronologicznie ważnym dniem kalendarza, dodatkowo komplementarnym do wyżej wspomnianego, jest Dzień Ojca. Wyobraźcie sobie, że w ubiegłym roku z tej okazji Amerykanie wydali 12 miliardów dolarów, a 75% mieszkańców tego kraju stwierdziło, że w różny sposób celebruje to święto. Imponujące, prawda? Świetnym przykładem zręcznej i inteligentnej akcji marketingowej jest tutaj reklama Dove z 2015 r., przedstawiająca 12 mężczyzn i każdorazowo chwile, w której dowiadują się, że... zostają ojcami. Zręczne połączenie męskiej siły, wzruszenia, prawdziwych emocji i wartości dodanej, w niestandardowej interpretacji pojęcia „bycia mężczyzną”.
7. Halloween (listopad)
Dzień komercyjnej grozy, malowanych truposzy i przebrań za postaci rodem z horrorów, jest bezdyskusyjnie jednym z najbardziej wykorzystywanych komercyjnie wydarzeń w ciągu roku. Oczywiście w ryzach i limitach marek – nie chcielibyście na pewno jako, dajmy na to, producent narzędzi, wypuścić z tej okazji na rynek reklamy Jasona korzystającego z pełnych możliwości Waszej top sellingowej piły mechanicznej!
Natomiast są firmy, które potrafiły i potrafią tworzyć z tego „zgranego” nieco terminarza działania nadal zaskakujące. Przykładem amerykański oddział Forda, z akcją „Spooky Car Wash Prank” („Straszny Żart z Myjnią Samochodową”) z roku 2014 r. Film z akcji stał się przebojem viralu i zdobył ponad 2,5 mln wyświetleń, zdobywając zaszczytny tytuł „najbardziej sharowanej reklamy na Halloween”. Popatrzcie na film i drobiazgowe wykonanie konceptu, od montażu, przez kostiumy i wreszcie... autentycznych ludzi, którzy stali się mimochodem aktorami „Strasznego Żartu”:
8. Christmas!!! (grudzień)
Święta Bożego Narodzenia. Ile potężnych symboli kryje się w tym dniu-symbolu. Wielka dźwignia wydarzeń, wspomnień, najpiękniejszych obrazów dzieciństwa i historii rodzinnych. Każdy z Was może z pewnością zamknąć oczy i pomyśleć, jak i kiedy czuł się bardzo szczęśliwy w te święta. Z tej wielkiej emocjonalnej okazji (pamiętajcie, „emocje kupują”) nie mógł nie skorzystać marketing, wytwarzając wielomilionową już dotąd kaskadę komunikacji, reklam i działań contentowych skierowanych „pod-kalendarz świąteczny”. Kiedy już znudzą Was reklamy Coca-Coli ze świętym Mikołajem wjeżdżającym saniami w ogromne drzwi do fabryki wypluwającej butelki z czarnym napojem, zapraszam do obejrzenia reklamy…
Stop!
To nie jest zwyczajna reklama.
W zalewie reklam, tę komunikację niemieckiej sieci supermarketów Edeka w formie filmu o tytule „Kolęda świąteczna – przybycie do domu” należy podziwiać za jej niezwykły pomysł, sens, nienachalne piękno i prawdziwe emocje, które są emocjami autentycznymi. Wielkie wyrazy uznania - 45 milionów wyświetleń na kanale YouTube mówi samo za siebie: